ترانه سرنوشت

تراوش واژه های زندگی

ترانه سرنوشت

تراوش واژه های زندگی

غرایز

ما آدما یه سری خصوصیات داریم که با بقیه ی موجودات مشترکه . یعنی اون کاری رو که یه جونور تک سلولی انجام میده ، ما هم انجامش میدیم . یا مثلا یه گل یا درخت یا یه حیوون کوچیک و حتی یه حیوون غول پیکر .

اسم این کارها رو میذاریم غرایز که جمع غریزه س ، یعنی اعمال و رفتاری که باید انجامشون بدیم تا زنده بمونیم و انجام دادنشون ربطی به فیزیک بدنمون ، طبیعت اطرافمون ، نژاد یا سیر تکاملی مون نداره و تنها تفاوتی که میتونیم درش ببینیم در کیفیت و چگونگی شه .

این غرایز عبارتند از : خوردن ، خوابیدن ، دفع کردن و سکس که میشه بهشون گفت " غرایز حیاتی " ، تفکر و تکلم بعنوان غرایز مکمل و در نهایت آزادیخواهی که من اسمشو میذارم " غریزه ی اصلی  ".

خوب ! قدم اول برای خودشناسی ، شناخت خوب و دقیقی از غرایزمونه که با هم اونم به صورت اجمالی میریم که بشناسیم شون :

خوردن

ما آدما ، ذایقه مون طی هزاران سال در مسیر تکاملیمون خیلی تغییر کرد و همین امر بیشترین تاثیر رو ، روی شکل ظاهریمون بخصوص چهر ه مون گذاشت .اونطور که شواهد زمین شناسی و دیرین شناسی نشون میده از خام خوری به پخته خوری و از گوشت خواری به گیاه خواری رسیدیم تا اینکه در زمان حاضر شدیم همه چیز خوار .

زمانی که خام خوری میکردیم صورتمون خیلی زشت و آرواره هامون درهم برهم بود . وقتی غذا پختیم و گیاه و سبزی به رژیم غذایی مون اضافه شد زیباتر و جذاب تر شدیم . اما حالا با همه چیز خواری فقط تونستیم حفظ ظاهر کنیم که البته به ضرب و زور مواد و محصولات آرایشی ، بهداشتی و ترمیمی بوده ؛ ولی از درون درب و داغون هستیم . با بدنی ضعیف و آسیب پذیر که در معرض انواع ویروس ها و میکرب هاس .

بیماری هایی که یا درمانشون سخته یا لاعلاجن .

اینکه چی بخوریم ! کی و چطور بخوریم ؟ و از همه مهمتر چقدر بخوریم ؟ سوالاتیه که باید هر کدوممون  در مورد خودمون جوابشو بدونیم .

من از خودم میگم تا یه مرجع نمونه گیری باشه واسه ی دیگران که چطور باید با این غریزه آشنا بشن و کنار بیان :

-          صبحونه خوردن رو دوست دارم بخصوص همراه با چایی شیرین . کره رو با مربا و گاها عسل میخوام ، پنیر شور نمیخورم یعنی باید کم نمک باشه و خامه رو خیلی می پسندم بخصوص با عسل

-          سبزیجات و انواع میوه ها رو خیلی دوست دارم و توو خورشت ها کمتر طالب گوشت حیوونا هستم

-          دسر های همراه غذا واسم خیلی مهمه گاهی اوقات از خود غذا هم اهمتیش بیشتر میشه ؛ مثه ماست ، انواع سالاد ، زیتون و ترشیجات

-          آهسته غذا میخورم ، از وایساده خوردن یا در حال راه رفتن و لومبوندن خوشم نمیاد . موقع غذا خوردن دوست دارم جام راحت و هوای اطرافم مساعد و معتدل باشه . تمیز غذا میخورم ولی گاهی اوقات هم دوست دارم با دست غذا بخورم یا که ملچ مولوچ کنم و لیس بزنم و پچل بازی در بیارم .

-          چون معده ی زخمی و ناراحتی دارم ، مراعات حالشو میکنم و قلقش کاملا دستم اومده . نمیذارم زیاد آزارم بده و باهاش کاملا مدارا میکنم .

-          توو تنقلات آجیل جات و چیپس شور و پفک کاملا ترد رو دوست دارم ولی زیاد اهل کاکایو و شکلات نیستم . آبنبات و لواشک و آلوچه ترشک رو می پسندم و از فالوده و بستنی کم شیرین بخصوص همراه آبلیمو هم خوشم میاد .

-          چایی رو پررنگ و با قند کله ای میخورم ، قهوه رو کم شیرین و از ترکیب چن تا آبمیوه با مزه های متفاوت خیلی خوشم میاد .

-          سیگار رو مدتیه ترک کردم و از دستش خلاص شدم چون اسیرش بودم و خیلی اذیتم میکرد . مشروب رو دوست دارم اما کم میخورم و کمتر مست میکنم و با آبجو لذت میبرم و شرابی که ترش مزه نباشه می پسندم .

-          زیاد نمی خورم ولی سه وعده ی غذای روزانه رو بدنم نیاز داره و ترجیحا سر وقت غذا میخورم . چرب و آبکی که خوشبختانه اطلا چاق نمیشم .

-          از وقتی که آشپزی هم میکنم مزه ها و ارزش های غذایی رو بیشتر درک میکنم و از خوردن واقعا لذت میبرم ...

خوب . حالا شما در مورد خودتون از خوردن چقدر و چی میدونین ؟ آیا با این غریزه  تون کاملا آشنا شدین ؟ این هم بخشی از خودشناسیه که البته کمی هم لذیذه ...

(( ادامه دارد ))

نظرات 4 + ارسال نظر
لیلا جمعه 15 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 11:13 ب.ظ http://www.70mehr.blogfa.com

سلام خوبین
خواهش درست شد اقامتتون
خوب شد احوالتون
بسیار عالی فیض بردیم نمیدونستم خودشناسی
یه کوچولو آسونه ونمیدونستم اینام شاملشه
دمت گرم مشروب نخور بده

مرسی عزیز
خوبم - اونم درست میشه - بله واقعا اینقدر آسونه
تو بخور خوبه ...

امروز من..ستاره شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 02:57 ب.ظ http://emroze-man.persianblog.ir/

قرار بود نظرتون رو بگید چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟

برات توضیح میدم...

نسرین دوشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 01:43 ق.ظ http://www.nimerahebehesht.blogfa.com

سلام متاسفم..برای هر دو مون...

از اظهار تاسفت ممنونم
از اینکه ناراحت و غمزده میبینمت دلخورم
برات صبر - سلامتی و گشایش آرزو دارم

هادی دوشنبه 8 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:48 ب.ظ http://hadigm.blogfa.com

فلسفه غرایز :

که این جبر در مفھوم دقیقترش ذاتاً یک ھدیه است : ھدیۀ وجود . و این ھدیۀ کلی در ده ھا و بلکه صد ھا ھدایای جزئی تر بر انسان وارد شده و از او بروز می کند : گرسنگی و خوردن ،خستگی و خوابیدن ، لذت جنسی و ھمخوابگی، تجربه گرایی و بازی کردن ، خشونت گرایی ،تعمیر و تزئین، میل به معاشرت و نیز میل به تنھایی، تخیل و اندیشه گری ، طبیعت دوستی ، تفنن وتنوع طلبی و ... .

و نیز خصائل و صفاتی ھمچون غرور ، حسد ، ایثار ، برتری جویی ، حیا، حبّ جان ،ترس ، خود نمایی

وجلب نظر دیگران، میل به محبوب بودن ، عجولی، ناسپاسی و نیز تشکر ، شادی و اندوه ، درد و

بیماری،کنجکاوی و میل به فھمیدن و ھمچنین صفاتی عکس این صفت ھای مذکور جملگی از ورای

اختیار و اراده انسان از اعماق نفس او می جوشد و انسان را فعال می سازد .

.

.

و ھمۀ اینھا داده شده و ھدیه می باشند که شالوده ھای صدھا جبر ھستند.

و اگر ھمه این ھا را از وجود حذف کنیم فقط عدم است که می ماند و بی اراده گی مطلق.

.

.

غرایز منابع خدمت و خیانت به انسان ھستند : می دھند و می گیرند : اثبات می کنند و باطل می سازند

« عبث » را تحققی ابدی می بخشند ھمانطور که معرفت بر ھمان چیزی را که اثبات کرده اند .

غرایز نھایتاً در کمالش نیھیلیزم را به ارمغان می آورد ھمانطور که در نیچه بعنوان بزرگترین غریزه

شناس جھان معاصر چنین شد. زیرا غرایز علّت العلل لذایذ و عذابھای بشرند وعلت العلل تعقل و جنون

و علت العلل ضلالت و ھدایت . غرایز نھایتاً ھادی انسان به برزخ ھستند که آستانۀ وجود است و درب

حقیقت .

غریزه شناسی بنیاد خود شناسی و مقدمه واجب بر خداشناسی و فنا شناسی است و شالودۀ وجود یابی.

منبع : کتاب " غریزه ها " اثر آقای علی اکبر خانجانی

دانلود از وبلاگ " عرفان زندگی " http://erfan-zendegi.blogfa.com/

http://dl.ketabkhane-erfani.com/download/ketabha/falsafeie%20gharayez.zip

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد